מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

ענף המסחר מהווה שחקן מרכזי בצריכת האנרגיה בישראל. לפי פרטי התוכנית הלאומית להתייעלות באנרגיה של משרד האנרגיה, גם ענף זה, כמו ענפים אחרים, עבר התייעלות כוללת בצריכת האנרגיה ליחידת תוצר.

על פי הניתוח, הן המגזר התעשייתי והן המגזר המסחר התייעלו בצורה ניכרת, זאת על רקע המגזר הביתי המהווה גורם מעכב להתייעלות באנרגיה במשק. נכון לשנת 2017 היווה הענף המסחרי-ציבורי 13% מצריכת האנרגיה הכוללת.

ביחד עם נתח מסוים של מבנים בתעשייה, מהווה המגזר המסחרי-ציבורי והביתי, למעלה מרבע מצריכת האנרגיה במשך (למעלה מ-40 TWh), כאשר סקטור זה אחראי על למעלה מ-60% מהצריכה המשקית.

לפי משרד האנרגיה, למשקל של הענף המסחרי-ציבורי משקל רב גם בעתיד הקרוב, ובכלל בדרך להגשמת היעד, וזאת על רקע קצב גידול האוכלוסייה הגבוה בישראל, שגורר אחריו גם צורך בבניית מבני מגורים לצד מבני תעסוקה ושירותים ציבוריים לאזרח. "בשל כך", נכתב בתוכנית, "כל פעילות ממשלתית אשר מטרתה להביא להתייעלות משמעותית בצריכת האנרגיה במשק נדרשת בטיפול והפחתת הצריכה במגזרים אלה".

קומת מסחר בקניון

על מה מבזבזים אנרגיה בענף המסחרי - ציבורי?

על בסיס הערכות מקצועיות של משרד האנרגיה, שימושי החשמל העיקריים במגזר המסחרי-ציבורי הינם למיזוג אוויר (65%), חימום מים (10%) ותאורה (10%).

התייעלות אנרגטית בענף המסחר - איך עושים זאת?

התייעלות אנרגטית בענף המסחרי-ציבורי היא כמובן קריטית לצורך עמידה ביעדי המדינה לשנת 2030, ובכל ניסיון אחר לצמצם את צריכת האנרגיה. במשרד האנרגיה סבורים כי הדרך לעשות כן, היא דרך צעדים וולונטריים ודרך צעדים מחייבים. בין היתר, מצוין, כי פעולות שביצעו בעבר הובילו להתייעלות מסוימת, כמו תמריצים ומענקים לארגונים פרטיים גדולים ולרשויות מקומיות, תמיכה ותקצוב פרויקטים להתייעלות אנרגטית ומנגד, גם רגולציה שתחייב את אותם ארגונים לעמוד בתקנות ולהפחית את צריכת המזהמים.

זאת, לצד שיפורים טכנולוגיים לצמצום הוצאות החשמל וגם שימוש במבנים עצמם לצורך יצירת אנרגיה מתחדשת, תסייע בהתייעלות האנרגטית, ניצול שטח הגג ושטח המבנה לטובת מערכות לייצור חשמל.

ומה קורה בעולם? בשנים האחרונות יותר ויותר מדינות מקצות משאבים גדולים לצורך התייעלות אנרגטית. בין 2020 ל־2022, הממשל האמריקאי הקצה יותר מ־250 מיליארד דולר להתייעלות בבניינים ובתעשייה, ו־180 מיליארד דולר נוספים לכלי רכב דלי פחמן. ממשלת בריטניה הקימה כוח משימה בנושא התייעלות אנרגטית שמטרתו לקצץ בצריכת האנרגיה במגזר הביתי, במגזר המסחרי ובבנייני תעשייה ב־15 אחוזים עד 2030.

גיוס המגזר המסחרי-ציבורי להתייעלות אנרגטית

תהליך ההתייעלות באנרגיה דורש השקעה ראשונית מצד העומדים בראש הארגונים והחברות. כאשר מדובר בגוף ציבורי, נדרש סיוע תקציבי מצד המדינה ובעוד מדובר בסקטור הפרטי, נדרש עידוד לצורך ביצוע המהלך. 

על אף ההשקעה הראשונית, התייעלות אנרגטית ומעבר לאנרגיה ירוקה מהווה השקעה משתלמת שעשויה להחזיר את עצמה בתוך שנים בודדות. חיסכון באנרגיה יש בו כדי להוביל לחיסכון בהוצאות השוטפות ובמקרים מסוימים גם להפוך שותף לייצור החשמל.

אולם מעבר לשורת הרווח הכספי, מדובר בהתגייסות של המגזר למאבק העולמי בשינוי האקלים, ומכאן שהרווח הוא כפול – גם הפחתת הזיהום וגם חיסכון בעלויות. 
בדצמבר 2023, הודיעו משרד האנרגיה ומשרד הפנים על מתן היתר לרשויות המקומיות להיכנס לתחום אספקת החשמל וניהולו. במסגרת ההחלטה יוכלו רשויות מקומיות להקים תאגיד בשותפות עם המגזר הפרטי בכדי לקדם בתחומה את תחום האנרגיה. הקו המנחה את משרד האוצר הוא כי חברה עירונית שתוקם לצורך קידום תחום האנרגיה תוכל לשפר את התחום באופן מהותי. 

Doral Urban תסייע להתייעלות האנרגטית במגזר המסחרי-ציבורי

כחברה מובילה בתחום האנרגיה המתחדשת ואגירת האנרגיה, Doral Urban משלבת מתקני אגירת אנרגיה במרחב האורבני התעשייתי והמסחרי. זהו פתרון טכנולוגי מתקדם, המאפשר ניהול ואופטימיזציה של צריכת החשמל.

מוצר האגירה מספק פתרון טכנולוגי, מתקדם ופורץ דרך לניהול ואופטימיזציה של רשתות חשמל מבוזרות. המערכת מסייעת לייצוב תדר החשמל ומשמשת כתחליף גיבוי למערכות חיוניות תוך הפחתת התלות בחברת החשמל – בדרך לעצמאות אנרגטית. הציפייה היא כי בעתיד הקרוב מערכת האגירה תשמש לשימושים רבים נוספים.

בנוסף, באמצעות רישיון אספקת החשמל של חברת האם, מספקת Doral Urban חשמל זול, איכותי, המיוצר במאות מתקנים סולאריים ופועלת לייצור ולהפצת חשמל ירוק. כחברת בת מציעה Doral Urban שירותי אספקת חשמל בהנחה מובנית על הליך ייצור החשמל.